Bagaimana saya pastikan bisnes semakin berkembang?

Photo Credit : altoona.psu.edu
Awak bisnes mesti nak untung, kan? Tapi bagaimana awak nak pastikan bisnes semakin berkembang? Kalau tak berkembang man naak untung. Betul tak? 

Actually, banyak je cara nak bisnes sentiasa grow. Lagi-lagi zaman moden serba canggih ni. Dunia tanpa sempadan. Kan kan. Cuma nak atau tak je. Rajin atau sebaliknya. Nak berjaya ke tak. Nak untung ke tak.


Bagaimana saya pastikan bisnes saya berkembang?
 Mission
Setiap bisnes kena ada misi. Apa misi kita untuk berjaya. Bagaimana misi mempengaruhi tindakan dan impian kita. Bagaimana misi lead kita untuk berjaya. Jadi setiap bisnes perlu ada misi. Senang cakap 'kenapa bisnes yang awak buat tu wujud?' tu la misi awak.

 Vision
Pandangan awak terhadap bisnes awak. Means apa yang awak nampak bisnes awak pada masa hadapan. Bagaimana awak membayangkannya. Maksudnya pandangan jauh awak terhadap bisnes awak. Kelak nak macamana. Samada nak stay macam tu je atau nak lagi gah, nak lagi berkembang. Lagi best kalau awak boleh buat vision board. Lagi bersemangat nak capai. Sebab awak dah nampak dengan jelas target dan plan yang dah direncanakan for your future. Tunggu tindakan sahaja.

 Target
Target ni sangatlah penting. Setiap bisnes memang kena ada target. Contoh, target sales nak banyak mana, kedudukan atau rank nak takat mana, setiap bulan nak bonus berapa ribu berapa angka. So, kena ada target. Bila kita ada target lagi mudah nak meet dengan target tu. Jadi kita pun mudah nak susun dan atur stratergy.

 Planning
Dah ada target baru letak planning. Contoh, plan nak buat apa atau tindakan apa untk capai target tu. Selain tu untuk anak-anak bisnes apa planning kita supaya mereka pun tak tercicir. Plan juga bila nak follow up our customer dan macam-macam lagi.

 Knowledge
Ilmu ni sangatlah penting dalam dunia bisnes. Sangat-sangat penting. Berbisnes tanpa ilmu ibarat tin kosong jugak kan. Bunyi je lebih tapi isi takde. KOSONG. Sebab tu kena ada ilmu. Ilmu tentang apa yang kita jual. Ilmu keusahawanan. Ilmu marketing. Ilmu stratergy. Banyaklah. Ilmu ni sebanyak mana pun kita tuntut tak pernah habis. Tuntutlah selagi boleh. Ilmu ni kena cari. Tak datang bergolek. Jangan mengharapkan orang semata. Tapi kena bertindak sendiri. Cari inisiatif sendiri. Sekarang dah maju. Macam-macam sumber boleh dapat ilmu ni. Cuma nak tak nak je. Tapi biarlah ilmu yang bermanfaat. Dan sumber yang boleh dipercayai.

 Markerting
Bisnes ni bukan sekadar jual dan tunggu orang beli. No, awak silap kalau awak sangka macam tu. Sekarang ni dah takde istilah 'tunggu'. Semua orang berebut-rebut nak maju. Dan boleh dikatakan sekarang zaman 'rebut customer' . Siapa cepat dia dapat. Jadi nak pastikan bisnes kita sentiasa maju kena ada ilmu marketing. 

 Stratergy
Bagaimana nak pastikan bisnes sentiasa berkembang? Haa kena ada stratergy. Ya setiap perniagaan yang berjaya kena ada stratergi yang betul. Stratergi bagaimana pelanggan sentiasa setia dengan barangan atau khidmat yang kita sediakan. Stratergi bagaimana sales sentiasa up. Stratergi bagaimana pelanggan akan kembali membeli dan menggunakan khidmat kita lagi. Kena sentiasa fikirkan stratergi baru untuk mantapkan lagi bisnes kita.

 Data 
Data? Data apa? Data perniagaan. Data pelanggan. Data ni ada macam-macam. Jadi yang macam-macam tu awak kena simpan dan analisis. Sebab data-data ni sangat penting.

 Follow up
Follow up customer. Ya kena rajin follow up pelanggan-pelanggan awak yang pernah bertanya atau pernah membeli barangan awak sebelum ni. 

 Update
Rajin-rajinlah update bisnes awak. Jangan itu itu je. Sentiasa update. Update ni ada macam-macam. Samada dari segi dalaman atau luaran. Bagi yang bisnes online, rajin-rajinlah update di sosial media seperti facebook, blog, insta, email, whatsapp dan sewaktu dengannya.

Tulah antara cara bagaimana saya pastikan bisnes saya semakin berkembang. 

Tak susah mana pun. Yang penting ada keinginan dan kesungguhan nak berjaya. Orang berjaya tu bukan terus berjaya tau. Banyak cabaran dan ujian dilalui. Janji tak putus asa je. Kalau baru nak mula, tapi tak berjaya then terus give up , emm alamat tak berjaya la sampai bila bila.
So, bagi yang nak mulakan bisnes tapi tak tahu nak bisnes apa meh join shaklee dengan saya. 
Kita buat sampai jadi ðŸ˜Ž
Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309
msfizakawaii.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)