Kenali Diabetes

Kenali Diabetes
Photo Credit : fitafterfifty.com
Entry kali ni saya nak kongsi tentang penyakit diabetes atau juga disebut sebagai kencing manis.
Korang tau tak, penyakit ni antara yang mencatatkan rekod tertinggi penyakit yang dialami oleh rakyat malaysia. Haa bagi yang suka makan manis-manis tu jaga-jaga 😈😁 Bukan nak takutkan korang, tapi memang patut korang takut. Sebab penyakit ni kalau dibiarkan boleh menyebabkan risiko yang lebih teruk.

Diabetes ni merujuk kepada paras gula (glukosa) dalam darah yang tinggi berbanding bacaan normal. Bacaan normal paras gula dalam darah dianggarkan 4.0 ~ 5.9 mmol/L .

Jom kenali jenis-jenis diabetes.

1) Diabetes Jenis 1 (IDDM)

Diabetes jenis ini bergantung kepada insulin. Organ pankreas bagi yang menghidap penyakit ini tidak menghasilkan insulin. Jadi, mereka bergantung kepada insulin dari luar seperti suntikan insulin. Oleh sebab itu ia digelar sebagai Insulin Dependent Diabetes Mellitus (IDDM)

Faktor yang menyebabkan ia terjadi disebabkan jangkitan virus atau tindakan auto-imun (kekurangan sistem pertahanan tubuh) yang telah merosakkan sel-sel penghasilan insulin.

Jenis ini jarang berlaku tetapi apabila ia berlaku keadaannya lebih teruk. Ia terjadi begitu cepat iaitu pengeluaran insulin yang terhasil dimusnahkan.

Diabetes jenis ini biasanya terjadi dikalangan mereka yang lebih muda antara umur 10 hingga 16 tahun. Penghidap tidak menerima penyakit ini dari sejarah keluarga (genetik/keturunan) dan ianya tidak dikaitkan dengan kegemukan atau obesiti.

2) Diabetes Jenis 2 (NIDDM)

Diabetes jenis ini biasa berlaku dan terjadi secara perlahan-lahan. Organ pankreas bagi penghidap penyakit ini mengeluarkan kalenjer insulin dengan kuantiti yang tidak mencukupi sehingga meningkatkan paras glukos dalam darah. Ia digelar sebagai Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus (NIDDM).

Faktor yang menyebabkan ia terjadi ialah disebabkan gaya hidup dan pemakanan. Biasanya berlaku dikalangan mereka yang lebih dewasa berumur 35 tahun ke atas. Mereka ini juga mempunyai sejarah keluarga (mewarisi dari genetik/keturunan). Masalah kegemukan dan obesiti sering dikaitkan dengan jenis ini.

Tanda-tanda dan gejala
  • Paras gula dalam darah meningkat
  • Rasa dahaga 
  • Kerap kencing pada waktu malam
  • Hilang berat badan secara mendadak
  • Sentiasa rasa lapar
  • Luka yang dialami lambat sembuh
  • Berasa letih dan cepat marah
  • Penglihatan kabur
  • Terdedah jangkitan kulat
  • Berasa kebas pada tangan dan kaki
Antara punca-punca diabetes

Pengambilan gula yang tinggi merupakan punca utama yang menyebabkan terjadinya penyakit diabetes. Bukan korang makan gula tu macam tu je. Tapi gula yang terkandung didalam makanan dan minuman yang korang ambil tu. Bagi yang suka makan atau minum yang manis-manis ni dinasihatkan kurangkanlah. Bukan tak boleh langsung tapi kurangkan. 

Kurang bersenam atau tidak aktif. Bagi yang tak aktif bersukan atau jarang bersenam berisiko menghidap diabetes. Terutama yang mempunyai berat badan yang berlebihan.

Tekanan atau stress. Apabila kita mengalami tekanan yang kronik atau terlalu stress, ia akan meningkatkan kortisol dan insulin tidak dapat digunakan.

Sejarah keluarga. Penyakit ini juga boleh terjadi disebabkan oleh diwarisi oleh keluarga.

Sekarang jom kita baca bagaimana vivix membantu meningkatkan kesihatan penghidap diabetes.

vivix shaklee dan diabetes

Bagaimana vivix membantu?

Menurunkan paras gula dalam darah ke paras yang normal
  • Sumber makanan yang diserap dalam badan akan diproses dan ditukar menjadi tenaga. Seperti karbohidrat yang dicerna akan ditukar menjadi tenaga untuk tubuh kita. Polifenol yang terdapat dalam vivix akan melambatkan pencernaaan karbohidrat. Jika karbohidrat dicerna secara berlebihan akan menyebabkan kandungan gula dalam darah meningkat. 
Memperlahankan pembentukan AGE protein
  • AGE (Advanced Glycation End Products) adalah protein atau lipid yang menjadi glycated akibat pengambilan gula yang berlebihan. Penghasilan AGE Protein yang tinggi akan mengakibatkan penuaan sel meningkat. AGE protein juga didapati dari makanan yang dimasak dengan suhu yang tinggi seperti digoreng atau dibakar.
  • Vivix membantu melambatkan atau memperlahankan pembentukan AGE protein. 
Mengelakkan kerosakan mata dan menyembuhkan luka
  • Vivix mengandungi polifenol anthocyanins yang membantu membaiki penglihatan mata dan mempercepatkan proses penyembuhan akibat luka.
Mengawal pengeluaran insulin
  • Rintangan insulin adalah salah satu punca yang menyumbang kepada terjadinya diabetes. Jika sensitivi tubuh dapat ditingkatkan, pengeluaran insulin dapat juga dikawal.
  • Vivix mengandungi resveratrol yang dapat membantu meningkatkan sensitivi tubuh terhadap insulin. Oleh itu, kuantiti insulin yang diperlukan dapat dikawal untuk mengawal paras gula dalam darah. 
Mengaktifkan enzim SIRT1
  • Vivix membantu mengaktifkan enzim SIRT1 yang mana enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin dan enzim bagi mencegah diabetes. 

Dah ramai yang cuba, kesannya pun alhamdulillah. Sebab tu vivix antara suplemen yang menjadi pilihan ramai. Kalau korang tengok bahan-bahan dalam vivix ni pun dah rasa 'wow' 💗😊 Belum lagi kalau korang tengok testimoni yang lain. hehe.. sebab vivix ni banyak khasiat bukan untuk diabetes je. Siapa yang tak nak sihat kan. Masa sihat ni memang tak rasa apa. Tak risau mana pun tapi bila dah sakit barulah 'tepuk dahi'. 

Jadi, sebelum terkena baiklah 'sediakan payung sebelum hujan'. dan 'sediakan vivix sebelum terkena' 😆

Jangan segan hubungi saya untuk tempahan vivix korang ye 😊

atau

Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309



Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)