Kulit Sihat dan Cantik dengan Vivix

kulit sihat dan cantik

Semua orang idam kulit yang cantik dan sihat. Betul tak? Siapa tak nak kulit tampak bersih dan cantik kan? Terutama bahagian muka. Tak kira lelaki ke perempuan memang nak kulit yang cantik. Definisi cantik setiap orang tu tak sama. Bagi sesetengah orang cantik tu bila kulit tampak mulus, gebu, flawless, glowing, bebas jerawat, kulit tidak berminyak, tidak kering, tidak kusam dan macam-macam lagi.

Kulit yang cantik penting bagi sesetengah orang kerana ia akan mempengaruhi kehidupan harian. Jangan tak tau, ada orang bila kulit cantik akan beri keyakinan tinggi dan mempengaruhi mood harian. Bila confident level tu tinggi nak buat kerja pun sentiasa bersemangat. Betul tak? Bayangkan korang ada presentation dan waktu yang sama muka korang timbul jerawat? Kalau sebutir dua tu boleh terima lagi tapi kalau dah tahap 'nak keluar rumah pun tak nak' macamana? Haa yang ni saya pernah alami. Orang-orang yang pernah alami je akan faham perasaan tu. MALU tau. And of course confident level tahap paling rendah sekali 😢

Apakah faktor masalah kulit?

1. Stress / tekanan
  • Tekanan hidup atau tekanan kerja kadang-kadang membuatkan kita berasa stress. Apabila kita stress hormon-hormon dalam tubuh akan merembes secara tidak seimbang. Kulit akan menghasilkan minyak yang menjadi sebab liang-liang roma tersumbat. Ini akan menyebabkan terdedahnya kepada bakteria dan jerawat mudah tumbuh. Pengeluaran hormon kortisol semasa stress juga menyebabkan pengurangan kolagen dan menghalang protein yang diperlukan oleh kulit. 
2. Kurang pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran
  • Seperti yang kita sedia maklum, buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi banyak khasiat dan nutrien yang diperlukan tubuh kita. Sebagai contoh, buah tomato yang mengandungi nutrisi seperti vitamin, protein, fosfor, zat besi, blerang, vitamin A,B1 dan C. Kandungan tersebut mampu menjadikan kulit lebih halus dan bersih. 
3. Pendedahan sinar UV
  • Kulit manusia hanya memerlukan sinar UV sedikit sahaja untuk penghasilan vitamin D oleh tubuh. Namun pendedahan secara berterusan terhadap sinar ultraviolet (UV) akan menyebabkan penuaan sel kulit, kulit menjadi gelap, kerosakan DNA serta turut menyumbang kepada kanser. 
4. Merokok
  • Rokok mengandungi banyak bahan-bahan kimia yang tidak baik untuk kesihatan. Kandungan tersebut boleh menghasilkan radikal bebas dimana ia akan mengganggu sel-sel yang sihat. 
5. Alkohol
  • Alkohol akan menghalang nutrisi dan mineral untuk menyerap ke dalam sel-sel kulit. Ini akan mengakibatkan kulit menjadi kusam. 
Penjagaan kulit

Dah baca faktor-faktor penyebab masalah kulit, so korang boleh la ambil inisiatif untuk cegah faktor-faktor di atas. Saya akan bagi tips lain bagaimana menjaga kesihatan kulit selain mencegah punca di atas.

Banyakkan minum air kosong. Yang ni selalu sangat saya sebut. Dalam entry lain pun saya akan tekankan pengambilan air kosong. Banyak manfaatnya bila kita banyakkan pengambilan air kosong. Sehari lebih kurang 2 ~ 3 liter air. Tapi ni pun ada sukatannya, mengikut berat badan masing-masing. Kalau tak boleh ikut sukatan tu, memadai la ambil 8 gelas air kosong sehari.



Melakukan aktiviti riadah atau bersenam. Yang ni payah sikit kan. Lagi-lagi yang sentiasa sibuk dan susah nak luangkan masa. Tapi untuk kesihatan tubuh, korbankan masa anda sedikit sahaja pun boleh lah. Contoh, jogging dihujung minggu atau berkebun dihalaman rumah. Paling senang, korang pasang video zumba ke joget ke, haa ikut la menari...hehehe. Bagi badan korang tu gerak-gerak sikit, bagi peluh tu keluar. Bersenam, bersukan atau beriadah akan meregangkan otot-otot dalaman dan bantu tingkatkan peredaran darah. Bila kita berpeluh, toksin dalam badan akan terembes keluar. 

Masker semulajadi. Yang ni mudah je. Guna bahan-bahan semulajadi. Korang google je memang macam-macam keluar. Paling mudah buat masker buah. Contoh buah tomato. Buah tomato ni terkenal dengan kebaikannya pada kulit. Buah tomato mengandungi tinggi vitamin C sebagai antioksidan. Nak buat masker tu mudah je, korang bersihkan buah tomato tu. Kemudian kisar atau lumatkan. Bersihkan muka korang sebelum letak kat muka. Dah bersihkan, gosok sedikit masker tu secara perlahan-lahan kat kulit korang. Lepas tu baru lumur dan biar beberapa minit. Dah kering bilas dengan air. Buat dalam 2 atau 3 kali seminggu. Kalau 'tak rajin',  sekali seminggu pun jadi la.

Kurangkan makan makanan ringan. Makanan jajan ni biasanya mengandungi pengawet, pewarna dan perisa yang tidak baik untuk kesihatan kalau korang makan banyak sangat tau. Kajian dari American Academy of Dermatology menyatakan makanan yang mengandungi bahan MSG yang tinggi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah meningkat sekaligus menghasilkan insulin yang banyak. Insulin tersebut akan mengaktifkan kelenjar minyak yang menghasilkan hormon androgen yang mengakibatkan jerawat tumbuh.

Kebersihan rambut dan persekitaran. Haa korang jangan tak tau rambut yang tak bersih pun punca masalah kulit. So, rajin-rajin la bersihkan rambut korang. Lagi-lagi yang memiliki rambut yang panjang. kadang-kadang tu rambut akan 'singgah' kat muka korang kan. Betul tak? Kulit muka ni sensitif tau. Tak boleh sentuh suka hati. Nak pegang pun kena pastikan tangan korang tu bersih. Kalau rambut yang tak bersih lepas tu terkena pula kat muka, haa 'singgah' jugak la bakteria tu kat muka. Betul tak? Pastikan juga persekitaran korang bersih. Contoh bantal dan selimut. Ni yang selalu kita guna dan 'paling dekat' dengan muka kita. Tuala untuk lap muka pun kena sentiasa bersih. Pastikan sentiasa berganti ye. Bukan ganti baru kena beli yang baru, tapi ganti yang bersih. Basuh yang sebelumnya. 

Selain tu lakukan hobi korang untuk hilangkan atau kurangkan stress. Kalau korang suka memasak, buatlah. Suka menjahit, menjahit la. Suka baca novel, bacalah. Pastikan korang ada 'me time' untuk diri sendiri. Suka bercuti, pergi la. Buat hobi yang akan buat korang 'lari' dari tekanan. 

Ok, sekarang mari kita lihat bagaimana Vivix Shaklee membantu masalah kulit.

Bagaimana Vivix membantu?

Vivix ni 'kaya dengan antioksidan'. Antioksidan sangat penting bagi memastikan kulit sentiasa sihat. Antioksida merupakan 'musuh utama' radikal bebas. Radikal bebas pula adalah 'musuh' bagi sel-sel yang sihat.

Vivix mengandungi Anggur Muskat yang mempunyai antioksidan dan antiradang. Ia mempunyai 40 kali ganda lebih polifenol yang baik untuk kesihatan. Anggur muskat juga membantu melindungi sel dan membaiki semula sel DNA yang rosak.

Kelebihan Vivix iaitu mampu membaiki kerosakan sel sehingga ke peringkat DNA.

Apabila sel kulit kembali pulih dan sihat, keanjalan kulit dapat dikembalikan.

Antara faktor yang menyebabkan masalah kulit adalah disebabkan toksin yang terkumpul didalam tubuh kita. Toksin ni dari pelbagai sumber. Dari pemakanan, persekitaran, air atau udara yang tercemar atau mungkin juga dari produk atau kosmetik yang kita guna. Salah satu kelebihan Vivix ialah menyingkirkan toksin dalam darah kita. Vivix bertindak dengan cara mencuci badan kita yang penuh dengan toksin dan bahan cemar.

Resverstrol dalam vivix bukan saja mencegah kedutan, malah turut mengurangkan kedutan yang dah terbentuk. Ha yang ni best. Siapa tak suka muka muda remaja?

Pengambilam gula yang berlebihan juga punca masalah kulit. Bila paras gula dalam darah meningkat, penuaan dalam sel turut meningkat. Vivix membantu menurunkan paras gula dalam darah.


Mari kita lihat beberapa testimoni pengguna Vivix.

kulit sihat dan cantik


kulit sihat dan cantik



Bagi korang yang ada masalah kulit apa kata kalau korang ambik Vivix. Bukan sekadar dapat kulit cantik tapi awet muda lagi tau. Bukan setakat tampak cantik muda remaja tapi badan pun sihat. Silap-silap orang sangka 'retis' mana ntah 😆 Daripada korang berhabis dengan benda lain baik korang beli vivix je. Lagi banyak manfaat korang dapat 😎

Korang kalau nak maintain gorgeous mari beli vivix dengan saya 😊

Untuk tempahan sila hubungi saya 💓

atau

BELI VIVIX ONLINE

Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)