Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

Cara rawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing
Photo Credit : google.com

Dah lama nak share entry ni tapi asyik tangguh je. Tapi kali ni saya nak story gak. Based on my experience beberapa minggu yang lepas. Ke dah sebulan kot.

Alkisah si bulus saya baru melahirkan meow-meow yang comel. Ni kali pertama juga la. Sebelum ni balik kampung je tengok-tengok dah besar. Tak sempat nak tengok dia 'baby' lagi. Sebelum ni arwah kakak yang take care, bila dia dah takde dah jadi tanggungjawab kami adik beradik yang lain jaga kucing-kucing dia 😢

Mula-mula tu memang susah berenggang dengan bulus-bulus kecil ni. Saya perhati gelagat 'diorang'. Oh ye, anak-anak kucing ni semua ada empat ekor.

Siang malam perhati, dia ngiau-ngiau saya tak tahu dia nak apa. Nak susu ke? dia sakit ke? dia sejuk ke? memang tak tahu. As long as ada mak dia, kira ok la tu. But hari yang keempat kalo tak silap yang seekor mati. Sedih jangan cakap la. Baru je nampak dia bergerak-gerak sebelum ni, bila jenguk semula dah mati. Allah, berat hati nak lepaskan. huhu...

Dengan hati yang berat saya pergilah tanam dia. Sedih yang amat 😢

Tak sampai sehari bersedih esoknya seekor lagi mati, Tapi kali ni tak rasa sedih sangat mungkin sebab dah bersedih hari sebelumnya. Kali ni redha je.

Dah tinggal dua ekor saya jaga betul-betul. Siap beli susu khas untuk anak kucing, botol susu, dan shringe kecil untuk susukan dia. Ada je mak dia tapi takut si bulus kecil ni tak cukup khasiat ke, tengok lemah semacam je. Saya jadi takut. Takut kehilangan. Lepas tu sediakan kain lebih supaya anak-anak bulus tu tak rasa sejuk. Macam-macam saya google untuk dapatkan info. Maklumlah takde pengalaman. Kali ni saya betul-betul bagi perhatian.

Tapi Allah lebih sayangkan mereka.

Allah, memang sangat sedih. Saya memang sayang sangat kat diorang.

Saya positifkan diri, mungkin ada hikmahnya.

Lepas dah kehilangan, saya still google macam-macam info tentang anak kucing dan salah satunya ialah tentang cacing dan kutu kucing. Dan semua tanda-tanda tu ada dengan si bulus kecil saya. Tau la saya mungkin tu lah penyebab kematian mereka.

Allah, kalaulah saya tahu. Mungkin boleh beli ubat cacing ke, cari cara hapuskan kutu kucing tu ke. Tapi dah terlambat. Dah takdir agaknya. Redha 😢

Tapi satu yang buat saya rasa 'ada yang tak kena' dan mula google sal kutu kucing ni ialah bila saya nampak 'banyak' kesan gigitan kat lengan dan kaki. Gatal dia ya ampun. Memang 'sedap' garu tapi bisa tau. Yang ni saya dah rasa tak sedap hati. Sebab kalo kesan gigitan nyamuk takde la gatal macam tu dan kesannya cepat hilang. Yang ni dah la merah, gatal jangan cakap la. Kalo saya tak sapu ubat agaknya lambatlah kesan nak hilang.

Bila saya google 'sah' memang kesan kutu kucing. Ada yang kata sembur dengan air lemon la, cuka la untuk 'usir' kutu tu. Macam-macam petua. Saya pun ikut je. Mula tu sembur kat mak kucing tu, bukan main takut dia. Hampir dua minggu dia 'takut & merajuk' dengan saya. Sebab saya yakin kutu tu masih ada dengan dia. Last-last saya sembur je kat baju saya setiap kali nak pegang dia supaya tentera-tentera kutu tu tak serang saya 😃

Macamana saya hilangkan kesan gigitan kutu kucing kat badan saya tu pula?

Haa lepas saya kena je saya terus sapu. Tak missed. Satu hari tak tau berapa kali saya sapu. Sebab gatal sangat dan saya tak nak ada 'bekas'. Buruk benor rupanya. Bukan satu tau, banyak. Sakit pula hati ni.

Letaklah apa-apa ubat yang korang ada tapi saya sapu dengan 'Herbal Blend Shaklee'. Yup, dah memang saya ada krim tu, sapu je la. Sapu dengan kekerapan yang tinggi 😊 Alhamdulillah kejap je hilang. Sekarang? No more 'bekas gigitan' 😉

Sebab tu suka herbal blend tu, macam-macam kegunaan.

Cara rawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing
Tak mahal mana pun. Harga mampu milik. Boleh guna macam-macam. Boleh tahan sampai berbulan-bulan.

Cara rawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing

Kalau korang nak beli, boleh tempah dengan saya 😊

atau

BELI ONLINE DISINI

Lepas ni kalo ada rezeki ada anak bulus lagi saya dah tahu macamana nak elak dari serangan kutu kucing dan apa yang perlu saya sediakan kalo terkena gigitan tu. Orang yang tak pernah alami memang tak tau macamana keadaannya. Tapi yang dah pernah kena haaa mau 'berperang' juga dengan kutu-kutu tu. Nasib baik kes saya ni baru nak lancarkan serangan tapi dah berciciran lari. Tak tau dia lari mana.

Hehe ok lah, sampai di sini saja.

Terima kasih sudi luangkan masa baca story I ni 😊

Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309




Comments

  1. Salam..boleh tau tak ubt ni berkesan ke tak?saya dh semggu dh kene gatal² kutu kucing. Kaki saya berkesan n merah². Mcm² buat dh tp sama je.hmm

    ReplyDelete
  2. brapa hrga krim ni ? bdan , lengan , kaki sya dh pnuh dgn ggitan kutu kcing ni . mcm² krim dah guna . tpi tu laaa masih lagi gtal 😭 . sekali garu , ya ampunnnn . smpai mlecet pun ada . tpi krim ni btul² brkesan ke ? klau brkesan nk cuba beli jgak laaa . Kat rumah sya kcing bnyak 😔 . kutu kcing pun bnyak . Tak than dgn kutunyaaa lg

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)