Kenapa kolagen penting kepada manusia?

Kenapa kolagen penting kepada manusia?
Photo Credit : shutterstock.com
Cuba tengok bayi, budak kecil atau kanak-kanak. Kulit halus mulus gebu , rambut pula bersinar-sinar. Sampai kita pun rasa jealous. Betul tak? Eleh mengaku je la. hehe

Tau tak kenapa kulit dan rambut kita yang dewasa ni tak sama macam mereka. Haa kalau nak tau sebab mereka mempunyai jumlah kolagen yang tinggi berbanding orang dewasa.

Semakin bertambah atau meningkat usia kita semakin berkuranglah jumlah kolagen yang ada pada tubuh kita. Mulalah muncul kedutan pada kulit, garisan disekeliling mata dan mulut, leher pun dah mengendur. Kulit dah tak tegang dah. Tengok cermin 'oh aku dah semakin tua' 

Jom baca apa kepentingan kolagen terhadap tubuh kita.

1. Pulihkan masalah kulit

Tau tak kolagen sangat efektif untuk memulihkan kesan parut pada kulit, mengurangkan garis-garis halus dan kedutan, mengecutkan ephithelium. Sebab tu tubuh kita perlukan kolagen untuk tangani masalah-masalah tersebut.

2. Melembapkan kulit

Kolagen bantu kulit kita sentiasa dalam keadaan lembap dan menghindari daripada masalah kulit kering dan kusam. Sebab tu siapa yang amalkan pengambilan kolagen tambahan, kulit dia fuh moist je.

3. Mengurangkan sakit sendi

Kolagen sangat penting bagi melindungi tulang rawan dan sendi dengan mengekalkan struktur gentian dan elastik tulang dan sendi agar dapat bergerak bebas tanpa rasa sakit dan tidak selesa.

4. Bantu proses penyembuhan luka

Kolagen juga sangat penting bagi penyembuhan luka. Pengambilan kolagen tambahan bantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.

5. Menyuburkan rambut

Kandungan kolagen dalam lapisan korium merupakan bekalan nutrisi kepada epidermis, rambut dan kuku. Kekurangan jumlah kolagen dalam tubuh kita menyebabkan kuku mudah pecah, masalah rambut seperti rambut bercabang.

6. Menguatkan tulang

Kolagen juga dikenali sebagai kerangka tulang. Kehilangan kolagen yang membentuk 80% daripada jumlah kepadatan tulang boleh mengakibatkan masalah tulang seperti osteoprosis. Kekurangan kalsium, magnesium dan fosforus hanya 20% sahaja yang menyebabkan masalah tulang.

7. Menegangkan payudara

Haa nak payudara anjal dan tegang pastikan jumlah kolagen juga sentiasa pada jumlahnya. Payudara sebenarnya terbentuk oleh jaringan-jaringan penyambung dan kumpulan lemak yang berperanan sebagai penyokong bagi pembentukan payudara. Kolagen merupakan komponen utama dari jaringan-jaringan penyambung dan bertindak dengan protein polisakarida untuk membentuk satu jaringan yang kuat untuk menyokong dan menegangkan payudara.

haa itulah antara kepentingan kolagen. Sebenarnya ada banyak lagi. Tapi saya kongsikan secara ringkas sahaja.

Jadi, kita yang dewasa ni pastikan kolagen sentiasa mencukupi untuk keperluan tubuh. Dah tahu jumlah kolagen semakin berkurang seiring dengan usia , jadi kena ambil inisiatif lain untuk 'topup' apa yang perlu.

Salah satunya adalah dengan pengambilan kolagen tambahan. Tapi pastikan dari produk yang selamat ye. Jangan disebabkan nak kulit tegang anjal, nak kesan yang cepat tapi abaikan keselamatan tubuh kita. Mungkin tak nampak sekarang tapi kesan jangka panjang pula bagaimana? Jangan biarkan organ dalaman kita menderita dek kerana keinginan dan nafsu kita untuk cantik semata-mata.

Tapi macamana nak tahu selamat ke tidak?
Haa yang ni kena buat research sendiri. Sebelum beli kaji dulu. Jangan terikut-ikut dengan orang lain. Mentang-mentang produk tu viral, awak pun berlumba-lumba nak beli. Bukan nak bebel tapi memang bebel pun. Alahai nak bebel sayang je. Demi kesihatan bersama.

Bagi saya, saya akan pilih produk Shaklee.
"eleh nak promote produk yang dia jual lah tu"

Jangan lah marah awak, ok saya kongsikan sebab kenapa saya pilih Shaklee.

Boleh baca entry saya tentang Landmark Study Shaklee yakinkan saya untuk terus setia dengan Shaklee. Ini yang membuatkan saya yakin menggunakan produk-produk Shaklee. Sebab dah ada orang dok kaji. Dan terbukti selamat dan insyaAllah berkesan.

Ok, jom baca sedikit info tentang kolagen dari shaklee ni.

Collagen Powder Shaklee


Collagen Powder Shaklee
  • mudah larut dalam minuman dan makanan.
  • diekstrak daripada sisik ikan merah.
  • mengandungi 4000mg propietari RSS (red snapper scale) Collagen yang berkualiti tinggi dan asli.
  • collagen yang bermolekul sangat ringan, 1000 Dalton, untuk penyerapan yang lebih mudah dan unggul.
  • tujuh bahan utama iaitu ekstrak biji benih Camellia Japonica, esktrak Pfaffia, collagen ikan, esktrak kerang, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B.
  • membantu meningkatkan sintesis collagen pada lapisan dermis dengan berkesan.
Apa pula fungsinya?

Seiring dengan pertambahan usia kita, kolagen dalam tubuh juga akan berkurang. Apabila kolagen berkurang, fungsi kolagen dalam tubuh juga akan berkurang. Oleh itu collagen powder shaklee akan membantu sebagai

anti-penuaan - mengecilkan liang pori, mengurangkan kedutan dan garis halus.

melembap - mengembalikan kelembapan kulit, cegah kulit kering dan gatal pada kulit.

menegang - membantu menegangkan kulit, badan dan payudara.

menyuburkan rambut dan kuku - menguatkan kuku, mengurangkan keguguran rambut dan cegah rambut dari bercabang.

membaikpulih sendi dan otot - membantu melancarkan pergerakan sendi, menguatkan otot dan tulang.

mengembalikan keanjalan - menjadikan kulit halus, anjal dan lembut.

mencerah - mengurangkan pigmentasi, jeragat, dan warna kulit yang tidak sekata.


Collagen Powder Shaklee memang best, selamat dan terjamin halal. Mudah dibawa, sumbat je dalam beg 😊 Bancuh dengan minuman atau makanan kegemaran. Minum sebelum sarapan atau sebelum tidur. 

Nak beli boleh hubungi saya.
Jom sihat dan cantik dengan collagen powder shaklee 😊

atau

BELI ONLINE DISINI
Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)