Cara merawat anak kucing demam

Cara merawat anak kucing demam

Siapa yang tak sedih bila anak bulus tak sihat?

Alkisah anak bulus saya demam gara-gara kaki dia terseliuh. Tak tahu terseliuh sebab apa entah. Anak bulus saya ni memang jenis aktif, lompat sana lompat sini. Panjat sana panjat sini. Tengok-tengok je lemah semacam, jalan pun tempang. Badan pun panas sangat. Hati ni tak tenang jadinya.

Anak bulus saya ada dua ekor, satu nama Kiki satu lagi Lulu. Dua-dua pun aktif. Tak boleh duduk diam. Diam bila tido je 😂 Gambar kat atas tu Kiki, si bulus yang demam tu tapi gambar ni saya ambil masa dia dah beransur sihat. Tak letak gambar Lulu sebab masa ni Lulu pula yang demam.

Saya tak pernah rawat kucing demam jadi saya tak tahu nak buat apa. Kalau manusia tu boleh la kita bagi ubat apa yang patut tapi kucing tak sama. Nak hantar kat Vet jauh bebenor. Jadi saya pun buat inisiatif sendiri. Saya cuba bagi Vivix Shaklee. Tapi sikit je la. Satu dua titik je then campur air.
Saya cuba juga google info tentang rawatan kucing demam ni, antaranya kucing yang demam perlu bagi air yang secukupnya supaya badan tak dehidrasi dan macam-macam lagi.

Saya cuba cara saya sendiri, saya spray ngan air lemon, saya 'bungkus' badannya dengan tuala. Tuala tu pun saya spray sikit ngan air lemon supaya kurang rasa panas badan dia tu. Kaki yang terseliuh tu saya sapu dengan minyak (Apa ntah jenamanya), tapi saya pastikan dia tak jilatlah lepas tu. Then saya pastikan juga dia makan supaya tak lemah. Alhamdulillah selera makan dia ok, risau juga kalau selera dia terjejas.

Masa ni dia redha je apa saya buat. Dia diam je. Dia pandang je muka saya. Dia jadi terlalu manja ngan saya. Kalau dia sihat maaflah takde dia nak bermanja-manja bagai. Nak pegang pun dia mula nak mencakar apa lagi nak peluk-peluk nak belai-belai dia. Tu belum bab dia tak layan kita, asyik nak main je dua ekor tu. Saya panggil pun tak layan. Datang bila lapar je.😏

Tapi alhamdulillah setelah dua hari buat rawatan alternatif sendiri, si anak bulus saya ni dah mula aktif dan seperti biasa tak duduk diam, panjat sana panjat sini. Nak pegang pun mulalah nak cakar tangan kita ni.

Tak kisahlah yang penting dia sihat dan cergas semula. Saya rasa happy sangat.

Tapi tu lah, Kiki sihat Lulu pula demam, jangkit dari Kiki agaknya 😓. Tapi yang tu pun dah kurang panasnya. Emm nak bagi vivix jugak ni 😄

Ni cara saya rawat anak bulus saya. Saya tak boleh kata cara saya berkesan sebab saya tak pakar bab-bab ni. Sebaiknya kalau kucing korang sakit hantarlah kucing korang kat Vet yang berdekatan. Dapatkan rawatan dan nasihat dari pakar haiwan. Kang memandai-mandai bertambah teruk pula kucing tu.

Korang kalau nak order vivix whatsapp je k 😉
www.wasap.my/60193901309

atau

BELI VIVIX ONLINE DISINI
Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309

Related Post

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)