Punca-punca Obesiti

Photo Credit : pixabay.com
1) Genetik.
Gen anda boleh menjejaskan jumlah lemak badan yang anda simpan, dan di mana lemak itu diedarkan. Genetik juga boleh memainkan peranan dalam bagaimana kecekapan tubuh anda menukarkan makanan menjadi tenaga dan bagaimana tubuh anda membakar kalori semasa latihan.

2) Gaya hidup keluarga.
Obesiti cenderung berlaku dalam keluarga. Jika seseorang atau kedua-dua ibu bapa anda gemuk, risiko anda menjadi gemuk meningkat. Bukan itu sahaja kerana genetik. Ahli keluarga cenderung berkongsi kebiasaan makan dan aktiviti yang serupa.

3) Tidak aktif.
Jika anda tidak begitu aktif, anda tidak membakar kalori yang banyak. Dengan gaya hidup yang tidak aktif, anda boleh dengan mudah mengambil lebih banyak kalori setiap hari daripada membakar melalui senaman dan aktiviti harian rutin.

4) Diet yang tidak sihat.
Diet yang tinggi dalam kalori, kekurangan buah-buahan dan sayur-sayuran, penuh dengan makanan segera, dan sarat dengan minuman berkalori tinggi dan bahagian besar menyumbang kepada peningkatan berat badan.

5) Masalah perubatan.
Sesetengah orang, obesiti boleh dikesan untuk tujuan perubatan, seperti sindrom Prader-Willi, sindrom Cushing dan lain-lain keadaan. Masalah perubatan, seperti arthritis, juga boleh menyebabkan penurunan aktiviti, yang boleh menyebabkan kenaikan berat badan.

6) Ubat-ubatan tertentu.
Sesetengah ubat-ubatan boleh menyebabkan kenaikan berat badan jika anda tidak mengimbangi melalui diet atau aktiviti. Ubat-ubatan ini termasuk beberapa antidepresan, ubat anti-sawan, ubat diabetes, ubat antipsikotik, steroid dan beta blocker.

7) Isu sosial dan ekonomi.
Penyelidikan telah menghubungkan faktor-faktor sosial dan ekonomi ke obesiti. Mengelakkan obesiti adalah sukar jika anda tidak mempunyai kawasan yang selamat untuk bersenam.

Begitu juga, anda mungkin tidak pernah diajar cara memasak yang sihat, atau anda mungkin tidak mempunyai wang untuk membeli makanan yang sihat.

Di samping itu, orang yang anda habiskan masa dengannya juga boleh mempengaruhi berat badan anda - anda lebih cenderung menjadi obese jika anda mempunyai kawan atau saudara gemuk.

8) Umur.
Obesiti boleh berlaku pada usia apa pun, walaupun pada kanak-kanak kecil. Umur, perubahan hormon dan gaya hidup kurang aktif meningkatkan risiko obesiti.
Di samping itu, jumlah otot dalam badan anda cenderung menurun dengan usia. Jisim otot yang lebih rendah ini membawa kepada penurunan metabolism.

Perubahan ini juga mengurangkan keperluan kalori, dan boleh membuatnya lebih berat untuk menjauhkan berat badan berlebihan.

Sekiranya anda tidak sedar untuk mengawal apa yang anda makan dan menjadi lebih aktif secara fizikal semasa anda berumur, anda mungkin akan mendapat berat badan.

9) Kehamilan.
Semasa mengandung, berat badan wanita semestinya meningkat. Sesetengah wanita mendapati berat badan ini sukar untuk hilang selepas bayi dilahirkan. Peningkatan berat badan ini boleh menyumbang kepada masalah obesiti pada wanita.

Terima Kasih
Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309
Pengedar Sah Sahklee
ID : 1122551

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)