3 Faktor kenapa kita perlu mengambil suplemen

3 Faktor kenapa kita perlu mengambil suplemen
Photo Credit : pixabay.com
Pengambilan suplemen bukanlah budaya baru. Malah ianya sudah menjadi budaya sejak dahulu lagi. Namun masih ramai yang tertanya-tanya samada ianya perlu atau pun tidak.

Disini saya kongsikan 3 faktor kenapa kita digalakkan mengambil suplemen sebagai makanan tambahan harian.




Faktor Persekitaran

Kita sering terdedah dengan pencemaran seperti pencemaran udara. Antara puncanya disebabkan asap pembakaran, asap kenderaan, asap rokok dan sebagainya.

Pencemaran ini menyebabkan udara menjadi tidak bersih. Tanpa kita menyedari kita telah menyedut udara yang mengandungi terlalu banyak radikal bebas.

Kita sedia maklum, radikal bebas tidak diperlukan oleh tubuh kita kerana radikal bebas akan menyerang ke atas sel-sel sihat didalam tubuh kita. Apabila sel-sel tubuh kita ddiancam oleh radikal bebas, tubuh kita mudah dijangkiti atau diserang penyakit yang berbahaya.

Nutrisi yang tidak mencukupi

Walaupun kita mengambil makanan berkhasiat, makan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari, namun ianya belum tentu dapat menampung keperluan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan kita.

Oleh itu, pengambilan suplemen dapat menampung zat-zat dan nutrien yang diperlukan oleh tubuh agar tubuh berfungsi dengan lebih baik.

Gaya hidup yang tidak sihat

Banyak contoh gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, minum alkohol, tidak aktif dan tidak bersenam. Amalan ini akan menyebabkan tubuh menjadi semakin lemah. Fungsi tubuh juga semakin berkurang. Malah gaya hidup yang tidak sihat boleh mengundang penyakit yang berbahaya.

Oleh itu kita digalakkan mengamalkan gaya hidup yang sihat agar kesihatan sentiasa dalam keadaan optimum dan dapat mengelakkan daripada penyakit berbahaya. Pengambilan suplemen juga dapat menyokong keperluan tubuh agar sentiasa dalam keadaan sihat.

Pastikan anda mengambil suplemen yang selamat dan berkesan.

Untuk menempah suplemen Shaklee boleh hubungi saya di 0193901309

Terima Kasih
Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309
Pengedar Sah Shaklee
ID : 1122551

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)