7 Kebaikan Omega 6

Photo Credit : guaranoticias.com.br
1. Mengurangkan kolestrol

LDL (kolesterol jahat) boleh menjadi sangat berbahaya bagi kesihatan kardiovaskular anda dan boleh membawa kepada banyak komplikasi kesihatan. Ia boleh menyebabkan serangan strok dan jantung. Omega-6 Asid lemak mempunyai keupayaan untuk mengurangkan kolesterol tidak sihat dalam tubuh anda dengan sebatian khusus yang terdapat di dalamnya. Oleh itu, kita boleh mengatakan bahawa jenis lemak tak tepu tertentu ini menggalakkan kesihatan jantung.

2. Melawan diabetes

Kajian menunjukkan bahawa omega-6 mempunyai keupayaan untuk mengurangkan risiko diabetes jenis-2, dalam banyak kes disebabkan oleh lemak dan kolesterol yang tinggi dalam tubuh kita. Ia sebenarnya dapat mengurangkan risiko penyakit ini berkembang menjadi kira-kira 35%.

3. Menjaga kesihatan tulang

Kajian menunjukkan bahawa lelaki dan wanita boleh meningkatkan dan mengekalkan kesihatan tulang belakang dan tulang pinggul dengan menggunakan asid lemak omega 3 dan 6.

4. Merangsang pertumbuhan rambut yang sihat.

Asid lemak ini tidak hanya menyuburkan rambut, tetapi ia membantu anda menjadikannya lebih lebat. Ia merangsang pertumbuhan rambut anda dan mengawal sebarang kehilangan air. Ia juga menjadikan kulit kepala kita sihat.

5. Baik untuk kesihatan sistem reproduksi

Adalah penting untuk mengekalkan kesihatan reproduktif yang baik walaupun anda tidak merancang untuk mempunyai anak-anak pada bila-bila masa. Asid lemak PUFA atau asid lemak tak tepu mengawal sistem reproduksi.

6. Mengurangkan kesakitan saraf

Mengambil GLA atau asid linolenik gamma boleh membantu dengan sakit saraf. Kajian menunjukkan bahawa mereka mempunyai keupayaan untuk mengurangkan kesakitan saraf pada pesakit yang menderita neuropati diabetes.

7. Melegakan kesakitan akibat PMS/Senggugut

PMS boleh menjadi sangat menjengkelkan dan menyebabkan banyak ketidakselesaan fizikal. Beberapa kajian mencadangkan penggunaan minyak primrose, yang merupakan sumber omega 6 PUFA, boleh mengurangkan intensiti kesakitan dan gejala PMS.

Beauty&Health,
Ms.Fiza 0193901309
Pengedar Sah Shaklee
ID : 1122551

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)