Punca-punca Penyakit Jantung

Photo Credit : medicalnewstoday.com

Punca-punca penyakit jantung

1) Kandungan lemak dan kolestrol yang tinggi

Korang jangan ingat lemak ni buat badan korang 'besar' je tapi boleh 'menyempitkan' saluran darah tau. Apabila paras kolestrol LDL (kolestrol jahat) semakin tinggi di dalam darah, semakin tinggi jugalah risiko mendapat serangan jantung.

Kolestrol berupaya membentuk plak yang boleh menyebabkan dinding dalam arteri menebal dan menyempit. Plak yang terbina daripada kolestrol, lemak, kalsium dan bahan lain yang terdapat dalam saluran darah disebut sebagai atherosclerosis.

Samalah macam saluran paip sinki rumah korang kalau tersumbat. Air sinki tak boleh turun sebab saluran tu dah tersumbat dengan sisa-sisa makanan atau dinding saluran paip tu penuh dengan lemak-lemak atau minyak yang melekat. Macam tu jugalah saluran darah, oksigen tak boleh lalu untuk sampai ke jantung kalau ada je 'benda' yang menghalang. Sebab tu jantung tak boleh berfungsi dengan baik.

2) Tekanan darah yang tinggi. 

Bacaan tekanan darah yang normal adalah 120/80 mmHg tetapi ia berbeza mengikut jantina dan umur. Tekanan darah diukur melalui nisbah 'sistolik dan diastolik'.

Apabila saluran darah sempit, jantung terpaksa mengepam dengan lebih kuat untuk menyalurkan darah. Semakin tinggi tekanan darah, semakin tinggi peluang diserang sakit jantung. 

3) Merokok

Rokok mengandungi nikotin yang memberi kesan yang negatif terhadap perokok. Nikotin mengurangkan paras oksigen yang sepatutnya diterima oleh jantung, meningkatkan tekanan darah, mempercepatkan denyutan jantung, membentuk darah beku dan menggangu aliran darah dalam saluran darah.

4) Masalah berat badan atau obesiti

Berat badan berlebihan boleh mengundang masalah diabetes seterusnya masalah lain seperti masalah buah pinggang, kolestrol, tekanan darah tinggi dan membawa kepada masalah jantung.

5) Genetik

Sejarah keluarga atau keturunan juga salah satu punca penyakit jantung tidak boleh dikawal. Mereka ini cenderung menghidap penyakit jantung.


Beauty&Health
Ms.Fiza 0193901309
Pengedar Sah Shaklee
ID : 1122551

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)