Resepi Kimbab Mudah

Resepi Kimbab Mudah

Anyeonghaseyo..eh eh cakap korea pulak 😁

Hari ni saya nak kongsi resepi kimbab yang sangat mudah. Actually resepi ni pun saya dapat dari FB. So, saya nak kongsi ngan korang supaya korang pun boleh buat sama-sama 😃  Cuma bahan-bahan kat tengah tu saya ubah. Tu ikut korang la nak letak apa. Biasanya orang letak lobak, timun, & sayur (yang sesuai la ye) yang dipotong memanjang. Saya buat simple aje. Ikut selera & tekak saya 😊

Bahan-bahan
2 sudu cuka
1 sudu sos ikan
2 sudu gula
Rumpai laut (grilled seaweed)
Tuna (tuna sandwich)
Sosej (direbus)
Telur (digoreng)

Cara-cara

Gaul cuka, sos ikan dan gula dalam satu bekas. Gaul hingga gula tu larut. Bila dah larut campurkan dalam nasi. Nasi tu ikut koranglah nak banyak mana. Pastikan larutan tadi digaul sebati dalam nasi tu. Ke tepikan.

Sosej yang direbus dan telur yang digoreng tu bolehlah potong memanjang. Nak banyak mana pun ikut korang lah.

Semua bahan dah ready bolehlah bentangkan 'bamboo rolling mat' khas untuk gulung kimbab korang. Nak tau rupanya bolehlah google. Takde benda tu pun takpe. Boleh guna alternatif lain. Pandai-pandailah fikir ye 😁

Letak nasi di atas seaweed tu. Ratakan & tekan-tekan sikit. Lepas tu letak tuna, sosej & telur tadi. Macam saya katakan tadi, 'isi' kat dalam tu letaklah apa-apa yang korang suka. Ikut tekak korang 😊.

Kemudian gulung secara perlahan-lahan dan berhati-hati. Jangan tekan kuat sangat nanti keluar pulak isi-isi kat dalam tu. Dah siap bolehlah potong gulungan kimbab korang tu, kalau nak tambah lagi bijan & tabur bijan atas kimbab tu😁 dan bolehlah 'ngap' 😋

Sebenarnya nak buat ni senang je, tapi mula-mula saya buat tak jadi. Rupa pun takde rupa kimbab. emm sedih. Tapi saya still nak cuba lagi. Cuba dan cuba dan cuba.. jadilah juga walaupun rupanya kalau orang bagi markah agaknya markah paling bawah kut 😂

Tapi pengajarannya 'don't give up' & 'you can do it'. (Bunyi macam nak masuk pertandingan Master Chef pulak). haha.. ni untuk suka-suka bolehlah.

Selamat mencuba 😊









Beauty&Health


msfizakawaii.blogspot.com

Comments

Popular posts from this blog

Cara merawat dan hilangkan bekas gigitan kutu kucing pada badan kita

5 Kebaikan Melakukan Rawatan Muka (Facial)

Kepentingan menggunakan pencuci muka (Cleanser)